Jag fick en fråga häromdagen, varför det är billigare i Baltikum än i Sverige. De tre baltiska länderna tillhör ju numera som bekant EU och är, precis som Norge, Finland och Danmark, grannländer till Sverige.
Idag fick jag svaret. De gör helt enkelt inte ett bra jobb. Svårare än så är det inte.
Nu hör jag hur eventuellt svenskläsande letter från Lettland protesterar och överväger att ta bort mig som vän på Facebook och eliminera mig ur sin kontaktlista men innan ni gör detta – låt mig förklara med ett par exempel.
Visst arbetar många balter betydligt hårdare än vad vi bortskämda och lata svenskar gör. Ibland t.o.m. orimligt mycket eller hårt och lever många gånger under missära förhållanden. Det är det ingen tvekan om. Medan andra lever i lyx och ett överflöd som skulle få finansvalparna vid Stureplan (då menar jag inte de som sliter på Parex Bankas nedläggningsbara kontor vid Stureplan) att bli grön av avund.
Här kommer ett par färska exempel som visar varför vi inte vill betala mer än vi gör för den service vi får av baltiskt tänkande:
- Man försöker göra en bokning av resa med några av de nedslitna fartygen ur Tallinks flotta och kommer till sidan ”betala din bokning”. Här ska man kryssa i rutan ”Jag accepterar Tallinks bokningsvillkor” men innan man gör detta så tar man sig ovanan att läsa dessa villkor. Klart och tydligt står det att en bokning skall betalas senast 14 dagar innan avresa om bokningen skall förbli giltig. Problemet här är att detta inte gäller för bokningar gjorda via Internet. Det snikna rederiet kräver att man ska betala bums varefter de funderar på att kånka, sno dina pengar och sticka (den läsare som ännu inte kan svenskt slang får ursäkta, det är lika bra det).
- När man ringer till Tallinks kundtjänst och påpekar detta så får man känslan av att man är en av många irriterade kunder eftersom man blir bortkopplad efter att man på ett återhållsamt sätt upplyst om problemet.
- Andra gången man ringer så har man oturen att inte komma till samma dam utan får dra storyn igen. Nu med ännu större återhållsamhet varpå man direkt får på käften att ”denna manuella bokning kommer att kosta dig 60 kronor extra”. Vadå manuella bokning??? Jag har aldrig i mitt liv upplevt att Tallink någonsin erbjudit mig en automatisk bokning. Det största i automatikväg är den ClubOne-automat man ställt upp i Frihamnen som i bästa fall spottar ut dina bordingkort och i sämsta fall (vilket tyvärr inte är så ovanligt) upplyser dig om att du inte har någon bokning. Det senare för att direkt vid terminalen få dig lite spak när du rest 8 timmar med bil och står där med hela familjen och skrikande ungar och liksom antyder att du inte längre har någon bokning för din resa. För att liksom förbereda dig lite på vad som väntar dig i Baltikum. I alla fall i Lettland. Jag tror den felande automaten står kvar där än idag. I alla fall gjorde den det i över en månad. Kanske något kul skämt att visas på lettisk TV på kvällarna. Där råder inga skruppler för integritetskränkning inför dolda kameror eller sånt tjaft som vi håller på med i Sverige inte.
- När ett lettisk beställare beställer en landgångramp för ett fartyg som rymmer ett 1000-talet passagerare så beställer denne en smal flygplansramp. Förmodligen för att den breda rampen kostar mer. Följden blir att man bara öppnar halva dörren för att släppa ut 1000 nyfikna men alltmer bittra passagerare som därmed bara kan gå ut en i taget och inte flera på bredden. Som tur så slipper man gamla tiders ”komisija”, ett gäng gravallvarliga snubbar som först klev ombord och direkt begav sig upp till kaptenshytten. Förmodligen för att dricka vodka och skåla för den lyckade varusmugglingen. Efter c:a 30 min (förmodligen när vodkan började ta slut) så fick besättningen klartecken att släppa iland passagerarna. GENOM BILDÄCK! Detta med passagerare genom bildäck pågick så sent som i vintras. Någon hade kört sönder ordinarie bilramp eller om den bara hade rasat ned i vattnet av sig själv p.g.a. det kvalitativa gjutarbetet eller den tåliga betongen.
Detta var bara några få exempel. Gör en resa själv så får du betydligt fler!
Idag fick jag svaret. De gör helt enkelt inte ett bra jobb. Svårare än så är det inte.
Nu hör jag hur eventuellt svenskläsande letter från Lettland protesterar och överväger att ta bort mig som vän på Facebook och eliminera mig ur sin kontaktlista men innan ni gör detta – låt mig förklara med ett par exempel.
Visst arbetar många balter betydligt hårdare än vad vi bortskämda och lata svenskar gör. Ibland t.o.m. orimligt mycket eller hårt och lever många gånger under missära förhållanden. Det är det ingen tvekan om. Medan andra lever i lyx och ett överflöd som skulle få finansvalparna vid Stureplan (då menar jag inte de som sliter på Parex Bankas nedläggningsbara kontor vid Stureplan) att bli grön av avund.
Här kommer ett par färska exempel som visar varför vi inte vill betala mer än vi gör för den service vi får av baltiskt tänkande:
- Man försöker göra en bokning av resa med några av de nedslitna fartygen ur Tallinks flotta och kommer till sidan ”betala din bokning”. Här ska man kryssa i rutan ”Jag accepterar Tallinks bokningsvillkor” men innan man gör detta så tar man sig ovanan att läsa dessa villkor. Klart och tydligt står det att en bokning skall betalas senast 14 dagar innan avresa om bokningen skall förbli giltig. Problemet här är att detta inte gäller för bokningar gjorda via Internet. Det snikna rederiet kräver att man ska betala bums varefter de funderar på att kånka, sno dina pengar och sticka (den läsare som ännu inte kan svenskt slang får ursäkta, det är lika bra det).
- När man ringer till Tallinks kundtjänst och påpekar detta så får man känslan av att man är en av många irriterade kunder eftersom man blir bortkopplad efter att man på ett återhållsamt sätt upplyst om problemet.
- Andra gången man ringer så har man oturen att inte komma till samma dam utan får dra storyn igen. Nu med ännu större återhållsamhet varpå man direkt får på käften att ”denna manuella bokning kommer att kosta dig 60 kronor extra”. Vadå manuella bokning??? Jag har aldrig i mitt liv upplevt att Tallink någonsin erbjudit mig en automatisk bokning. Det största i automatikväg är den ClubOne-automat man ställt upp i Frihamnen som i bästa fall spottar ut dina bordingkort och i sämsta fall (vilket tyvärr inte är så ovanligt) upplyser dig om att du inte har någon bokning. Det senare för att direkt vid terminalen få dig lite spak när du rest 8 timmar med bil och står där med hela familjen och skrikande ungar och liksom antyder att du inte längre har någon bokning för din resa. För att liksom förbereda dig lite på vad som väntar dig i Baltikum. I alla fall i Lettland. Jag tror den felande automaten står kvar där än idag. I alla fall gjorde den det i över en månad. Kanske något kul skämt att visas på lettisk TV på kvällarna. Där råder inga skruppler för integritetskränkning inför dolda kameror eller sånt tjaft som vi håller på med i Sverige inte.
- När ett lettisk beställare beställer en landgångramp för ett fartyg som rymmer ett 1000-talet passagerare så beställer denne en smal flygplansramp. Förmodligen för att den breda rampen kostar mer. Följden blir att man bara öppnar halva dörren för att släppa ut 1000 nyfikna men alltmer bittra passagerare som därmed bara kan gå ut en i taget och inte flera på bredden. Som tur så slipper man gamla tiders ”komisija”, ett gäng gravallvarliga snubbar som först klev ombord och direkt begav sig upp till kaptenshytten. Förmodligen för att dricka vodka och skåla för den lyckade varusmugglingen. Efter c:a 30 min (förmodligen när vodkan började ta slut) så fick besättningen klartecken att släppa iland passagerarna. GENOM BILDÄCK! Detta med passagerare genom bildäck pågick så sent som i vintras. Någon hade kört sönder ordinarie bilramp eller om den bara hade rasat ned i vattnet av sig själv p.g.a. det kvalitativa gjutarbetet eller den tåliga betongen.
Detta var bara några få exempel. Gör en resa själv så får du betydligt fler!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar