Sidor

söndag 29 maj 2011

Nytt etiskt regelverk för näringslivet

Jag tror att det är dags att tillsätta en statlig etik- och förtroendekommission, liknande den man hade år 2004, när det gäller vad man får och inte får göra, inte minst när det gäller statliga företag. Jag tänker på hur illa det ser ut med korruption hos kommunala bostadsbolag i Göteborg, enorma avgångsvederlag hos direktörer i Vattenfall samt jättebonusar hos bank- och finanschefer.

Här är några förslag till regelverk som skulle kunna ingå:

1. Även om du är ett statligt företag så glöm inte att du ändå opererar i näringslivet. Det innebär att de vanliga ekonomiska reglerna fortfarande gäller, oavsett vad din politiska skolning än säger. Missnöjda kunder (förlåt, brukare) kommer dra ned dig i skiten och att det är tio gånger jobbigare att bygga upp en gott rykte än att svärta ned det.

2. Det är otillåtet att låta din leverantör fixa till ditt hem utan att betala för det. Om du inte tror det så fråga den juridiska avdelningen.

3. Konkurrens är inte när man tillsammans med konkurrenterna beslutar om vem som ska bjuda på vilken upphandling. Detta kallas kartell och är sedan länge förbjudet. Fråga juristerna.

4. Ditt företag anses inte som särskilt miljövänligt och det spyr ut 100 000 ton koldioxid per år även om du satsat 100 000 kronor på forskning om vågkraftverk oavsett hur mycket marknadsföringspengar du än lägger ned på reklamen om vågkraftverket.

5. Har dina kunder (förlåt, brukare) börjat klaga på elpriset så gå inte ut och säg att det är för att det är tomt i vattenmagasinet om dina kärnkraftverk står still.

6. Även om du hänvisar till säkerhetsförbättrande åtgärder p.g.a. att en jättevåg skapat härdsmälta på andra sidan jordklotet så kommer det inte uppfattas som positivt att dina kärnkraftverk står stilla.

7. Det är inte förenligt med god praxis att ge skyhöga avgångsvederlag åt chefer under dig som visat sig så totalt odugliga att inte ens du vill ha dem kvar. I alla händelser kommer du att få skit för det av dina kunder (förlåt, brukare) även om du behåller vänskapen. Du får här väga detta mot att själv få vara kvar eller möjligen bli förflyttad till en mera tillbakadragen position, med bibehållen lön naturligtvis.

8. Du måste ha en jämställdhetsplan. Numera duger det inte med att säga att du inte behöver en ”eftersom det i alla fall inte sitter några kärringar i styrelsen”.

9. Lägg av med att dilla om humankapitalet och humanresurser. Överraska personalen genom att tala om personalen.

10. Om du hamnar i blåsväder så se snabbt till att någon annan hamnar i blåsväder. Då brukar det blåsa färdigt hos dig.

11. Du kan inte bara säga ”det här är självfallet något som vi ser allvarligt på”. Även om du kunde det som politiker, eftersom väljarna i alla fall inte har något större förtroende för politiker, så finns det risk för att kunden (förlåt, brukaren) blandar ihop dig med skicklig företagsledare och genast kommer att undra hur du bär dig åt när du ser allvarligt på något. Risken finns, även om du anser den minimal, att kunden (förlåt, brukaren) undrar hur detta löser dennes problem. Säg i stället att du ska rätta till missförhållandena.

12. Om du är besviken på att Sverige fortfarande har kvar kronan och ännu inte infört Euron så hota inte med att flytta huvudkontoret till London, även om det är där du själv vill bo. Där finns inga Euron.

Detta var några av förslagen. Jag har fler uppslag om någon är intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar