År 1970
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaden är 4/5 av priset. Hur stor är vinsten?
År 1980
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaden är 16 kr. Var snäll och räkna ut vinsten.
År 1990
En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden av alla delar B för vilka gäller: B är en krona. I streckmängdformat måste du i mängden B göra tjugo (////////////////////) små streck, ett för varje krona. Mängden av framställningskostnaden (C) är sexton (////////////////) små streck.
Rita bilden av mängden C som är en delmängd av mängden B och en ange resultatmängden (D) som ger svaret på frågan: Vilken storlek har vinstmängden?
År 2000
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaden är 4/5 därav, vilket är 16 kr. Vinsten uppgår till 1/5, lika med 4 kr. Stryk under ordet ”potatis” och diskutera med din kamrat.
År 2010
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaden är 16 kr. Vinsten blir således 4 kr. Diskutera med din kamrat.
År 2020
Diskutera med din kamrat och om du inte förstår vad ordet” diskutera” betyder så anmäl dig till stödundervisningen i skolan.
Jag tycker ovanstående är en utmärkt indikation på utvecklingen. Vid en undersökning fann man att nästan alla elever klarade både 1990, 2000 och 2010 års uppgift, både att stryka under rätt ord och den sociala samvaron med sina kamrater. För särskilt lågpresterande elever vill (S) att man redan i uppgiften stryker under ordet ”potatis” och allokerar särskilda stödinsatser till grundskolan. Dessutom bör hemspråksundervisningen utökas till att gälla även svenskar.
Och nu funderar man på varför de svenska skatterna är så höga...
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaden är 4/5 av priset. Hur stor är vinsten?
År 1980
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaden är 16 kr. Var snäll och räkna ut vinsten.
År 1990
En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden av alla delar B för vilka gäller: B är en krona. I streckmängdformat måste du i mängden B göra tjugo (////////////////////) små streck, ett för varje krona. Mängden av framställningskostnaden (C) är sexton (////////////////) små streck.
Rita bilden av mängden C som är en delmängd av mängden B och en ange resultatmängden (D) som ger svaret på frågan: Vilken storlek har vinstmängden?
År 2000
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaden är 4/5 därav, vilket är 16 kr. Vinsten uppgår till 1/5, lika med 4 kr. Stryk under ordet ”potatis” och diskutera med din kamrat.
År 2010
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaden är 16 kr. Vinsten blir således 4 kr. Diskutera med din kamrat.
År 2020
Diskutera med din kamrat och om du inte förstår vad ordet” diskutera” betyder så anmäl dig till stödundervisningen i skolan.
Jag tycker ovanstående är en utmärkt indikation på utvecklingen. Vid en undersökning fann man att nästan alla elever klarade både 1990, 2000 och 2010 års uppgift, både att stryka under rätt ord och den sociala samvaron med sina kamrater. För särskilt lågpresterande elever vill (S) att man redan i uppgiften stryker under ordet ”potatis” och allokerar särskilda stödinsatser till grundskolan. Dessutom bör hemspråksundervisningen utökas till att gälla även svenskar.
Och nu funderar man på varför de svenska skatterna är så höga...
Årtalen är fel. Mängdläran svepte in som digerdöden över matematikundervisningen på 1970-talet.
SvaraRadera