Sidor

måndag 21 mars 2011

När bankerna byter strategi

Man är lite stressad och håller precis på att göra upp en affär. Snabbt som ögat letar man upp närmaste bankkontor. Man kliver in, snor åt sig en kölapp, sätter sig i soffan och efter en stund ”Bingo!”. Äntligen kommer ens nummer upp på displayen. Man går fram till kassan och langar fram körkortet och meddelar ”femtusen från mitt personkonto, tack”. Kassörskan ler hånfullt och säger ”Tyvärr, detta är ett kontantfritt kontor” i en ton som om en saneringsgrupp äntligen lyckats spruta bort alla ohälsosamma pengar.


En bank utan kontanter! Vad har man en sådan till? Vill man ha råd så går det väl lika bra med telefonrådgivning. Telefonköerna är ju till och med kortare än bankköerna, speciellt på natten då banken har stängt. Övriga ärenden kan man ju sköta via Internet idag.

De få kontor som fortfarande hantera kontanter vill dessutom att man ska beställa dessa tre dagar innan. Det är som om de måste specialtryckas för dina ändamål. Snart kanske man kan få sitt eget porträtt på pengarna också. Mot en hutlös avgift naturligtvis.

Skulle man mot förmodan vilja sätta in pengar man fick för bilen så möts man av en misstänksamhet som om man hade rånat grannkontoret. ”Var kommer dessa pengar ifrån? Du har väl möjligen inte fått dem av din arbetsgivare?” ”Nej, sådant håller inte jag på med, det är så omodernt. Dessa tryckte jag upp i brorsans tryckeri. Är de inte fina?” Vid ett tillfälle fick jag tigga och be om att få sätta in 10 000 kronor på mitt eget konto. Kassören tog motvilligt emot sedlarna efter noggranna överläggningar med kontorschefen. Jag trodde nästan de skulle ge mig en faktura för denna service samtidigt, som då naturligtvis inte fick betalas kontant i så fall.

Tänk er Systembolaget och man kommer in i en helt torrlagd butik. ”Tyvärr, vi säljer ingen alkohol här. Vi är en ren servicebutik kan man säga. Vi kan tala om vilken snaps som passar till vilken sill och vilket vin som passar till…”

Eller, ni går in i er vanliga livsmedelsbutik och upptäcker att det är helt tomt på hyllorna. Ett vänligt butiksbiträde går fram till er och frågar ”Vad får det lov att vara idag då?” Varpå ni kanske replikerar ”Ja, jag hade tänkt att handla lite mjölk, bröd och smör, om det går bra”. Butiksbiträdet ler och replikerar ”Och vad hade ni tänkt att laga för mat?” ”Ja, jag vet inte riktigt ännu…” ”Får jag rekommendera detta recept på pannkakor eller kanske en kalops till middagen?” ”Nej, jag nöjer mig nog med brödet och mjölken – var har ni den?” ”Oh, det här är numera en ren servicebutik. Vi lämnar er tips på goda recept som ni kan laga till hemma. Själva livsmedlen säljs numera i butiken på hamngatan eller går med fördel att beställa via Internet, med tre dagars leveranstid. Internetkontot har vi ett specialerbjudande på denna vecka. Det kostar bara 500 kronor i månaden att få tillgång till denna service och då ingår ett paket bakjäst. Ha en trevlig kväll!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar