Sidor

onsdag 30 december 2015

Handelsmystik

Efter att ha gått runt på Manhattans gator i New York i en vecka så blev jag fascinerad av det faktum att man har kombinerat alla elektronikbutiker med försäljning av resväskor. Dessa butiker är ju ganska små till ytan och man undrar varför man stoppar in dessa utrymmeskrävande resväskor i butiken för att försöka kränga dem. Det vore mer logiskt med ett större elektronikutbud eller åtminstone några mindre pryttlar än stora (och små) resväskor.
Jag kan se fyra möjliga anledningar:
  1. Köparna bukar handlar så mycket att de måste köpa fler väskor att ta elektroniken i.
  2. Det är superstora marginaler på resväskor.
  3. Säljarna har ingen som helst aning om varför de säljer resväskor.  De har bara sett att alla andra gör så och då vill de inte vara sämre.
  4. Säljarna börjar bli så gamla att de inte kan se dessa förbannade moderna små minnen, linser och känner sig vilsna i mobiltelefonernas menyer. En resväska förstår de sig på hur den fungerar och kan dema dem lättare för kunden.
Jag kan inte komma på någon annan anledning så då bör det med stor sannolikhet vara någon av ovanstående. Återstår att lista ut vilken.
När jag nu läser dessa så låter alternativ 2 som det mest rimliga. Fast då finns det ju varor med betydligt större marginaler. Varmkorv t.ex. Eller souvenirer.
Villa man köpa en resväska så går man ju till elektronikbutiken låter lika logiskt som när färghandlare Malte Lindeman, Valfrid Lindemans son, resonerade att om man vill ha barn så går man ju till färghandeln. Han hade ju uppfunnit någon salva som var bra om man ville bli med barn.
Nej, jag har stor respekt för den amerikanska affärskulturen men detta övergår mitt MBA-förstånd.

1 kommentar:

  1. Kan det vara den gamla knepet med gungorna och karusellen ? Står inför valet just nu . Skall jag köpa en bläckpatron till vår gamla skrivare eller en ny bläckstråleskrivare med bläckpatron i .Priset är nästan samma .

    SvaraRadera